Rôzne

Vajíčka sú symbol Veľkej noci: Jedny z najkrajších pochádzajú z Domaniže, FOTO

Zbierka kraslíc v považskobystrickom múzeu predstavuje pestrú ukážku umeleckej tvorby vychýrenej majsterky Štefánie Dudákovej z Domaniže.

Ilustračný obrázok k článku Vajíčka sú symbol Veľkej noci: Jedny z najkrajších pochádzajú z Domaniže, FOTO
6
Galéria

Vajíčko je oddávna symbolom života, prebúdzajúcej sa prírody, jari, plodnosti, slnka a Veľkej noci. „Zbierkovým predmetom mesiaca apríl 2020, v ktorom slávime veľkonočné sviatky, sú preto tradičné domanižské kraslice od majsterky ľudovoumeleckej výroby Štefánie Dudákovej,“ informovala riaditeľka Vlastivedného múzea v Považskej Bystrici Petronela Rágulová s tým, že v súčasnosti majú vo svojom fonde 91 kusov týchto pekných kraslíc.

Štefánia Dudáková sa narodila v roku 1912 v Domaniži a už v mladosti bola výtvarne veľmi zručná. „V obci i širšom okolí bola známou a vyhľadávanou krasličiarkou. Najmä pred veľkonočnými sviatkami ju oslovovali mnohé dievčatá, aby im pre mládencov pripravila kraslice. A tak tvorila často do nočných hodín,“ uviedlo múzeum.

2400 kraslíc ročne

Jej prvotiny boli skôr výrazovo jednoduché – jednalo sa o estetické stvárnenie rozličných humorných nápisov a želaní mladých žien. „Neskôr po začatí spolupráce s Ústredím ľudovoumeleckej výroby (ÚĽUV) sa technicky i výrazovo zdokonalila. V roku 1962 jej ÚĽUV udelil titul majsterky,“ doplnili s tým, že v 70. rokoch 20. storočia dokázala vytvoriť okolo 2400 kraslíc ročne.

Pri výrobe kraslíc jej aktívne pomáhala rodina, najmä manžel a dcéry. V tých dobách bolo problém zohnať adekvátne výtvarné pomôcky a farby. Všetko sa vyrábalo svojpomocne v domácich podmienkach. A tak jej muž zhotovoval jednoduché „pisarky“, nástroje na písanie kraslíc. Farebnosť dosahovala za pomoci prírodnín alebo krepového papiera.

Osudová technika

Jej osudovou technikou sa stalo batikovanie. Na výrobu „kražlíc“ používala zmes parafínu a vosku, ktorá sa za horúca nanášala „pisarkou“ na škrupinu vajca. Využívala tradičné ornamenty typické pre jej rodisko, no esteticky si ich prispôsobovala a výrazovo zdokonaľovala.

Zväčša bola výtvarná kompozícia kraslice rozdelená symetricky – kolmo alebo vodorovne. „Kražlice“ dokázala vyrobiť dvoj až päťfarebné s bohatými vzormi a motívmi. Umelkyňa používala najčastejšie geometrické a prírodné motívy. Každý vzor nejako nazývala a tieto svojské pomenovania kražlíc prevzali aj jej nasledovníčky. Informovalo Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici.

Ďalšie zaujímavosti z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24 a Facebooku.

FOTO: Domanižské kraslice sa tvoria technikou batikovania
6
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie