Filip Chudý Rôzne

Stavba železnice pri Považskej pokročila: Začalo sa s razením tunela, FOTO

Modernizácia železničnej trate pri Považskej Bystrici pokračuje v plnom prúde. Ako sú na tom stavbári a kde nastalo zdržanie?

Ilustračný obrázok k článku Stavba železnice pri Považskej pokročila: Začalo sa s razením tunela, FOTO
15
Galéria
Zdroj: TASR

Ako informovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), modernizácia železničnej trate Púchov – Považská Teplá je investične aj technicky najnáročnejšia stavba ŽSR od ich samostatnosti. Takmer 16-kilometrový úsek zmodernizuje ,,Združenie Nimnica“ za 364,9 miliónov eur bez DPH. Výstavba, na ktorej pracuje približne tisícka robotníkov, má trvať 40 mesiacov a jej ukončenie je naplánované na január 2020.

Riaditeľ výstavby Vladimír Samek oznámil, že práce pokračujú podľa harmonogramu. Výnimkou je západný portál tunela Milochov, kde je dvoj- až trojmesačný sklz, keďže na území budúcich stavebných objektov je umiestnená čierna skládka. „Tú riešime s Obvodným úradom životného prostredia v Považskej Bystrici. Momentálne to rieši polícia, predpokladáme, že v krátkom čase to bude ukončené,“ prezradil s tým, že nejde o podstatné stavebné objekty.

„Napriek viacerým problémom ideme podľa harmonogramu. Pracuje sa na všetkých štyroch úsekoch stavby, najintenzívnejšie na úseku od Púchova po Považskú Bystricu. Súčasťou tohto úseku je unikátny oceľový most na začiatku úseku, päťpólový most cez koryto Váhu, tunel Diel, z ktorého sa bude vychádzať na estakádu cez Nosickú priehradu. Následne trasa prechádza po 500 metroch do druhého tunela stavby – takmer dvojkilometrového tunela Milochov,“ prezradil Samek.

Začalo sa už s razením prvého tunela Diel pri Nimnici, pričom stavbári majú za sebou úvodných cca 50 metrov bez sklzu. Tunel má mať dĺžku 1081,7 metrov a raziť by ho mali približne rok. „Počas razenia tunela Diel budú rozpojené a vyťažené horniny o objeme 132 630 m3, čo predstavuje cca 9500 naložených nákladných aut. Vhodná vyťažená hornina sa bude drviť, triediť a spätne využívať pre potreby celej stavby,“ informovali ZŠR s tým, že obidva tunely sa budú raziť pomocou skalných bágrov. V prípade, ak daná technológia nebude postačovať z dôvodu vyššej kompaktnosti masívu, použijú sa trhacie práce pomocou skalných trhavín.

Plánované je zbúrať celkovo 31 objektov vrátane dvoch bytových domov v Nimnici, v súčasnosti sú už niektoré z objektov odstránené. Náhradnú bytovú výstavbu z prostriedkov stavby zabezpečujú ŽSR pre ďalších osem rodín, ktoré neprejavili záujem o odkúpenie, resp. majetkovo-právne vysporiadanie. „Pre účely modernizácie bolo celkovo vysporiadaných cca 4400 vlastníkov. Mimoriadna pozornosť sa venuje stavu podzemných vôd v kúpeľoch Nimnica, kde ŽSR od roku 2009 neustále monitorujú stav a kvalitu minerálnych vôd, resp. výdatnosť zdrojov,“ doplnili ŽSR s tým, že v súlade s hlukovou štúdiou sú na ochranu obyvateľstva pred nepriaznivými účinkami z dopravy na viacerých úsekoch navrhnuté protihlukové steny, ktoré budú znižovať nepriaznivé hladiny hluku na prípustnú úroveň.

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Považskej Bystrice a okolia

Môže vás zaujímať:

Časť slávy motocyklov z Považskej sa vrátila: Pozrite si ich na VIDEO a FOTO

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24/TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM