Filip Chudý Rôzne

Pocta pre legendu astronómie v Považskej: Juraj Bardy zvečnený vo vesmíre! FOTO

Meno priekopníka slovenskej amatérskej astronómie Juraja Bardyho, ktorý pôsobil v našom meste, zvečnili in memoriam vo vesmíre.

Ilustračný obrázok k článku Pocta pre legendu astronómie v Považskej: Juraj Bardy zvečnený vo vesmíre! FOTO
2
Galéria
Zdroj: AK J. Bardy/archív P. Kušnirák

Slovenský astronóm a úspešný objaviteľ planétok Peter Kušnirák, ktorý pôsobí v Astronomickom ústave Akadémie vied Českej republiky v Ondřejove, má podľa vlastných slov na konte 291 objavov a k tomu niekoľko ešte neočíslovaných. Viacero jeho objavov je venovaných Slovensku. Aj preto sú vo vesmíre objekty ako napr. Rimavská Sobota, Štiavnica, Ivanbella, Kriváň, Partizánske, Banič, Murgaš. No a nedávno pribudol aj jeden v spojitosti s naším regiónom.

Medzinárodná astronomická únia totiž zoficiálnila názov planétky (250719) Jurajbardy. Názov je venovaný pamiatke slovenského amatérskeho astronóma Juraja Bardyho, ktorý sa zaslúžil o rozvoj astronómie v Považskej Bystrici a okolí. Tiež pôsobil ako stredoškolský učiteľ na považskobystrickom gymnáziu a podľa jeho návrhov boli v skonštruované slnečné hodiny, ktoré sa nachádzajú v našom Parku mládeže.

„Planétku som pomenoval na návrh vedúceho Astronomického klubu Juraja Bardyho Plevník-Drienové Mariána Mičúcha,“ povedal nám Kušnirák. Predseda AKJB na stránke miestneho astronomického klubu uviedol, že tento návrh prišiel na základe aktivity členov klubu Miroslava Jedličku, Františka Michálka a pomoci riaditeľa hvezdárne v Partizánskom Vladimíra Meštera. „V mene nás všetkých vyslovujem Petrovi Kušnirákovi nielen vďaku, ale aj úprimný obdiv a želám mu veľa ďalších objavov a úspechov v jeho vedeckej činnosti,“ uviedol Mičúch.

Planétku (250719) Jurajbardy objavil Peter Kušnirák v noci 23./24. septembra 2005, pri fotometrickom pozorovaní planétky (3982) Kastel'. Planétka sa v čase objavu nachádzala v centrálnej časti súhvezdia Rýb a bola 538. planétkou objavenou v druhej polovici septembra 2005, o čom svedčí aj jej predbežné označenie 2005 SN21, ktoré dostala krátko po objave. Informuje o tom stránka Astronomického ústavu AV ČR s tým, že meno planétky sa stalo oficiálnym 29. mája 2018.

Astronomický ústav AV ČR ďalej uvádza, že táto planétka obieha okolo Slnka po takmer kruhovej, málo sklonenej dráhe a okolo Slnka obehne raz za 5,14 roka. Naposledy prešla perihéliom svojej dráhy v decembri 2015. Najbližšie sa planétka dostane do perihélia koncom januára 2021. Absolútna magnitúda planétky je 15,5 mag, čomu zodpovedá veľkosť približne 4 km. K Zemi sa približuje na vzdialenosť 260 miliónov km a v priaznivej opozícii môže na oblohe dosiahnuť jasnosť +19,0 mag (napr. 22. augusta 2020).

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Považskej Bystrice a okolia