Aktualizované Filip Chudý Rôzne

Nebezpečné bralo Smetlička po sanácii: Cestu aj autobusy obnovili, FOTO

Ukončili sa dopravné obmedzenia pri úplnej uzávierke časti cesty III/1976 do obce Mojtín.

Ilustračný obrázok k článku Nebezpečné bralo Smetlička po sanácii: Cestu aj autobusy obnovili, FOTO
3
Galéria
Zdroj: KR PZ v Trenčíne

Okresný dopravný inšpektorát Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Považskej Bystrici upozorňuje motoristickú verejnosť, že dňa 29. októbra 2019 v čase o 6.00 h skončili všetky dopravné obmedzenia pri úplnej uzávierke časti cesty III/1976 do obce Mojtín.

Informoval o tom hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne Pavol Kudlička s tým, že sa skončila úplná uzávierka cesty III/1946 v km 10,160 až 10,760 v úseku pred vjazdom do obce Mojtín v smere od Beluše v lokalite skalného brala Smetlička, ktoré boli v platnosti v súvislosti s prácami na stavbe „Sanácia skalného brala Smetlička“.

„Doprava do obce Mojtín je opätovne vedená po pôvodnej trase po ceste III/1946 v smere od obce Beluša a je usmerňovaná umiestneným trvalým dopravným značením,“ povedal Kudlička.

SAD Trenčín na svojej stránke uviedol, že autobusy začali premávať po tejto komunikácii a spoje budú vykonávané podľa platného cestovného poriadku.

„Týmto termínom končí výkon kyvadlovej dopravy na trase Mojtín – Dolný Lieskov, Tŕstie, Jednota,“ pripojil SAD Trenčín. Aj autobusy totiž od 17. augusta 2019 premávali po obchádzkovej trase, ktorú do Mojtína kvôli daným prácam vybudovali.

Ako informoval starosta Mojtína František Staňo, nebezpečnú časť brala odstraňovali pomocou tlakových hydraulických valcov postupným odtrhávaním časti asi 400-tonového brala. Pre ochranu životného prostredia zakázali používanie trhavín. „Kontrolovane sa zrútilo 1042 kubických metrov inertného materiálu, ktorý bolo následne treba odviezť. Na cestu pod bralo bolo treba naviezť 1,5-metrovú ochrannú vrstvu materiálu, aby pri sanácii brala nedošlo k poškodeniu cesty. Celkovo sa na cestu naviezlo 1450 kubických metrov makadamu,“ skonštatoval Staňo s tým, že celkové náklady na sanáciu brala sa vyšplhali asi na 500 000 eur.

Podľa odhadu geológov malo celé bralo Smetlička okolo 1,5 milióna tony, časť, ktorá ohrozovala cestu, mala 300 až 400 ton. Z brala postupne odborníci uvoľňovali až niekoľko desiatok ton vážiace kusy skál, tie sa však, našťastie, ešte pred pádom na cestu roztrieštili. Po odstránení ochrannej vrstvy z cesty odborníci skonštatovali, že nie je poškodená. Poškodené zvodidlá nahradili novými. „Pre obyvateľov a návštevníkov obce je to obrovská úľava. Nebudú už obavy zo zrútenia brala. Cesta je bezpečná a na budúci rok sa zvyšná časť brala zasieťuje podobne ako skaly nad Strečnom,“ zdôraznil starosta.

Po vyhlásení mimoriadnej situácie v súvislosti s nebezpečným bralom vybudovali na jar do Mojtína náhradnú cestu zo susedného Považskobystrického okresu. Napája sa na miestne komunikácie v Mojtíne. Výstavba cesty a úprava ďalších komunikácií trvali dva mesiace a celkové náklady sa vyšplhali asi na 750 000 eur. „Náhradná cesta bude počas letnej sezóny otvorená, ale v zime nemôže byť pre automobily otvorená, pretože si vyžaduje nákladnú údržbu. Navyše je cesta v chránenom vtáčom území, chránenej krajinnej oblasti a podmienkou územného rozhodnutia bolo, že v zimnom období bude uzatvorená. Slúžiť bude iba ako cyklotrasa a cesta pre peších turistov,“ uzavrel Staňo.

Poznámka: Článok sme aktualizovali o vyjadrenie obce.

Sledujte nás aj na našom Facebooku a Instagrame a nenechajte si ujsť zaujímavý obsah z Považskej Bystrice a okolia.

Pozrite, ako vyzerá bralo po sanácii.

FOTO: Skalné bralo Smetlička po sanácii
3
Galéria
Zdroj: KR PZ v Trenčíne
Zdroj: Dnes24.sk/TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM